Assalamualaikum!Saya dah pindah blog.

Anda akan dibawa ke blog baru saya dalam masa 6 saat,atau anda boleh terus ke
http://myilham.com/blog
jemput datang ye^^.

30 March 2011

Bertunang Atau Bercouple, Apa Bezanya?


" oh..kami dah bertunang.." 


Kita semua tahu, bertunang itu ada dalam agama. Tetapi kita kadang2 lupa, bahawa setiap urusan agama ada tujuan ( maqasid ) yang tersendiri. Poligami sebagai contoh, tidak boleh sewenang2nya dijadikan 'senjata' kononnya sunnah , lalu diambil sambil lewa sehingga mencetuskan pelbagai kes penganiayaan kepada wanita dan sebagainya. 

Bertunang juga begitu. Tujuan utamanya adalah untuk lebih mengenali antara satu sama lain, bukan sahaja dari segi individu tetapi juga dari segi keluarga. Dan perhubungan ini WAJIB dikawal. Sebab itu, bila melibatkan keluarga, maka ia diharap menjadi satu garis sempadan yang boleh menjaga dan mengawal.

Dalam fatrah bertunang pula, sebaiknya peluang itu diguna sebaik mungkin untuk menyiapkan diri secara serius, membuat perbincangan2 berkaitan masa depan serta menguruskan hal ehwal perkahwinan. Begitu juga fatrah pertunangan sewajarnya dimanfaatkan untuk mengeratkan hubungan kekeluargaan antara satu sama lain. Dari situ, ia akan memberi kesan yang positif secara bersama selepas perkahwinan nanti.

Baik, sekarang kita perlu perbetulkan kembali tanggapan kita kepada pertunangan itu sendiri.

Cuba lihat sekeliling kita, berapa ramai manusia yang gagal membezakan antara bercouple dan bertunang?


Contoh situasi :

Keluar berduaan setiap minggu. Naik kereta bersama. Pergi shopping bersama. Makan bersama. Kemudian berpegangan tangan setiap kali berjumpa. Dekat facebook penuh dengan gambar berdua. Apabila ditanya, katanya : kami sudah bertunang. ( mak ayah pun bagi ).

Subhanallah.

Anda sudah memijak satu anak tangga menuju perkahwinan, tinggal masa untuk akad nikah sahaja lagi, alangkah sayangnya kalau anda masih tidak tahu apa itu pertunangan yang sebenarnya dalam Islam.


TUNANG ATAU COUPLE?

Dalam dua entri lepas, saya menulis tentang couple. Kesimpulannya , couple itu tidak OK. Secara jelas, terang lagi bersuluh. Itu kalau benar2 mengikut garis panduan Islam ( Al-Quran / Sunnah ). Tetapi kalau ikut kitab keluaran barat, mungkin tidak.

Sekarang, saya tanyakan pula, apa beza situasi di atas ( bertunang ) dengan situasi yang saya bawakan dalam entri 'saya couple, saya OK' ?

Jawabnya, tiada beza. Sama sahaja. Dosanya sama. Maksiat yang sama. Tegahan yang sama. Haram yang sama.

Malangnya, hari ini ramai orang mengikat tali pertunangan, kemudian melakukan hal yang serupa sewaktu belum bertunang, atau hal2 yang kebiasaannya dilakukan oleh orang bercouple, kemudian menganggap itu sebagai 'halal'.

Sebenarnya, dalam situasi sedemikian, anda sebenarnya tetap dikira sebagai bercouple. Pandangan anda kepada pasangan pada keadaan2 yang tidak diharuskan, tetap haram. Pegang tangan, tetap haram. Pakai wangi2 keluar dating, tetap haram, bergayut lama2 dan bercakap hal2 yang tidak berkaitan, tetap haram. Melakukan perkara2 yang boleh membawa mukaddimah zina, tetap haram. Walaupun ada telah diikat dengan tali pertunangan. 

Jadi kena faham ; bertunang tidak menghalalkan sesuatu apa pun yang diharamkan sebelum bertunang.


Bertunang itu bagaimana?

Ibaratnya, ada mengikat janji. Itu sahaja. Janji untuk berkahwin kiranya ada jodoh. Apabila telah ditunangkan, maka si perempuan tidak lagi boleh menerima pinangan dari orang lain.

Pada saya, bertunang sehingga 4,5 tahun bukan suatu perkara yang bagus. Itu pandangan saya. Bahkan kalau ada kawan2 yang bertanya pendapat tentang bertunang, saya akan nyatakan demikian. Usahlah bersyarah kepada saya tentang contoh si fulan dan si fulan yang 'berjaya' , tetapi tolong baca dengan mata hati segala kisah kegagalan sedia ada akibat dari pertunangan yang terlalu lama. Apa relevannya anda mengikat seorang wanita sehingga bertahun2, dalam keadaan anda tidak nampak jalan untuk mengahwininya?

Saya tidak menolak secara mutlak, dan tidak mengatakan boleh secara mutlak. Ia bergantung kepada situasi.

Cuma, kalau ditanya bertunang itu bagaimana, jawabnya seperti di atas. Tidak sesekali pertunangan itu menjadi lesen atau tiket untuk anda ringan2, keluar berdua2an atau bersentuhan. Jika itu anda lakukan, maka hukumnya tetap haram.


Realiti

Sedikit sangat yang benar2 mengikut 'undang2' ketika tempoh pertunangan. Rata2nya main redah sahaja. Pada saya, realiti ini sangat menyedihkan. Seperti yang saya sebutkan dalam bab kenapa couple tidak OK , sebab ia memberi kesan pada HATI, maka dalam bab pertunangan, juga begitu. Ia sangat memberi kesan pada HATI.

Anda mahu menuju sebuah perhubungan yang diredhai, lalu anda bertunang. Satu langkah yang murni telah anda mulakan. Tapi sayangnya, anda tidak benar2 menjaga hubungan tersebut sebagai satu amanah dari Allah. Apakah anda menyangka anda mampu menjaga amanah Allah selepas berkahwin, sedangkan sebelum berkahwin anda tidak pernah mahu menjaganya? Tepuk dada, tanya iman.


Nasihat

Ada orang bertanya kepada saya tentang pertunangan. Dirinya sudah diikat agak lama, tetapi si lelaki nampaknya tidak serius dan tidak bersedia. Tambah menyedihkan, sebarang usaha ke arah perkahwinan juga tidak kelihatan. Malah kelihatannya agak 'selesa' dengan perhubungan seperti itu.

Saya katakan begini. Apabila anda berada dalam fatrah pertunangan, sewajarnya anda mampu berbincang dan saling menguatkan demi mencapai matlamat yang telah diletakkan , iaitu pernikahan. Justeru, sebarang kelemahan perlu dikenalpasti dan seboleh mungkin cuba diatasi. Jangan biarkan diri anda ibarat digantung tak bertali.

Apatah lagi, dalam kes2 sebegini, biasanya terdapat lelaki yang tidak serius pun dengan pertunangan, sebaliknya masih gemar mencari pasangan lain dalam diam. Mereka tidak suka berusaha keras ke arah perkahwinan, sebaliknya lebih selesa dengan perhubungan tanpa tekanan. Pada saya, ini menggambarkan keadaan mereka yang masih tidak bersedia memikul tanggungjawab dan masih gemar bermain2.

Kalau setahun hingga 3 tahun, mungkin boleh bertahan lagi. Tetapi kalau menjangkau 4 tahun atau lebih, dan keadaan itu masih berterusan, sebaiknya buatlah keputusan. Samada mahu meneruskan pertunangan dengan target yang jelas, atau mohon dilepaskan supaya dapat memberi peluang kepada yang lain.

Memang benar, situasi yang kerap berlaku adalah ; si perempuan sudah bersedia, tetapi si lelaki pula yang tidak 'gentle'. Ini masalahnya. So, anda lelaki, kenalah buktikan kelelakian anda!


Kesimpulan

1- Bertunang tidak sama dengan bercouple , kerana pertunangan itu sebahagian dari syariat Islam yang mempunyai maqasid tersendiri.

2- Bertunang boleh menjadi sama dengan bercouple, terutama dalam bab dosa pahalanya, iaitu apabila masing2 tidak menjaga batas yang telah digariskan oleh syara'.

3- Dalam bab hubungan lelaki dan perempuan ( ikhtilat ) , tiada pendapat yang syadid mahupun tidak syadid, secara dasarnya. Ini kerana kesemua pendapat tetap merujuk kepada nas Al-Quran dan Sunnah, yang mana meletakkan garis panduan yang jelas dan terang.

4- Method menyatakan larangan, menegah, mencegah dan sebagainya boleh menjadi penentu penerimaan orang yang mendengar. Ada orang boleh terima dengan cara direct, ada orang perlu dipujuk, ada orang perlu berkias dan sebagainya.

5- Lafaz akad nikah adalah satu2nya cara yang boleh menghalalkan hubungan lelaki dan perempuan, manakala selain itu tidak ada.


Sekian.

14 comments:

~PENCHENTA~ March 30, 2011 at 12:25 PM  

salam. nak tanya. perlu ke minta izin tunang untuk keluar seperti kita minta izin suami? aku pernah dengar seorang ibu marah anak perempuannya kerana keluar tak beritahu tunangnya.

SeRiKaNDi_uMaR93 March 30, 2011 at 1:31 PM  

Bertunang :mengikat antara satu sama lain...

yakinlah dengan Allah, dan bersabarlah menanti hari yang pasti itu tiba ... :)

~kisah sama, memang ana ada baca sebelum ni dlm blog kisah perkahwinan ustaz... FB juga eh..:)

hafizquran March 30, 2011 at 3:40 PM  

PENCHENTA :

wslm.jawabnya tak perlu. kerana secara dasarnya, bertunang tidak mewajibkan ketaatan di perempuan kepada si lelaki, selagimana belum bergelar isteri.

srikandi umar :

kebetulan lah tu maknanya :)

Anonymous March 30, 2011 at 10:31 PM  

saudara syukran kathira,krn coretan ini mnjawab persoalan, yg lama timbul d fkiran ana.. dn kini tlh faham erti hakiki d sisi Islam...
barakallahu fik..:)

timme March 31, 2011 at 5:55 AM  

sedikit perkongsian maklumat~

kalau kat sini (Jordan),cara orang arab mengikat tali pertunangan sedikit berbeza drpd di malaysia,kalau disini,pasangan ditunangkan dgn akad nikah atau lebih dikenali sbg nikah gantung...

ustaz ade ape2 komen?mcm mane sebenarnya nikah gantung tu?n ape hak2 n tanggungjawab suami isteri yg bernikah gantung?

hafizquran March 31, 2011 at 3:31 PM  

timme :

syukran atas pkongsian mklumat tu. secara asasnya, apabila disebut akad nikah , maka sahlah sbg suami isteri, dan sgala hubungan akan jadi halal.

cuma nikah gantung tu dibuat mcm pjanjian, utk tempoh skian2, belum tinggal bsama, tapi boleh berhubung. dari sgi tanggungjawab pun masih blum spenuhnya, tapi mak ayah yg masih tanggung mcm sblm nikah juga.

then bila smpai masa yg dijanjikan, baru tinggal srumah dan baru mula pikul tanggungjawab, nafkah dsbg.

kalau di malaysia, ini sbg alternatif yg sgt bagus utk bendung gejala2 couple atau zina. di jordan, ana kurang pasti. mgkin sama, mgkin ada sbb lain.

apa pun, dri sgi hak n tanggungjawab, scara asasnya tetap ada, tetapi apabila dibuat psetujuan bsama utk ditangguhkan ke tempoh tertentu, maka ia dibolehkan.

Tukang Taip April 2, 2011 at 4:42 PM  

saya setuju 110% dengan entri ni.bertunang xmenghalalkan segalanya.ia masih dikira asing.

hafizquran April 2, 2011 at 5:27 PM  

tukang taip :

itulah hakikatnya, tetapi kita skrang bdepan dgn realiti yg menyedihkan. bila btunang dikira halal segalanya..

Tukang Taip April 3, 2011 at 2:11 AM  

lebih menyedihkan apabila sahabat sendiri yg buat..btul x??waktu tu terasa mana tanggungjawab aku sbg daie kalau kawan sndiri pun xbole nak tgur.

hafizquran April 3, 2011 at 3:09 AM  

tukang taip :

tegurlah dgn cara yg dirasakan paling terbaik.tugas kita adalah terus tegur dan tegur, tetapi soal hidayah itu, serah sajalah pada Allah :)

Anonymous April 4, 2011 at 1:46 AM  

3- Dalam bab hubungan lelaki dan perempuan ( ikhtilat ) , tiada pendapat yang syadid mahupun tidak syadid, secara dasarnya. Ini kerana kesemua pendapat tetap merujuk kepada nas Al-Quran dan Sunnah, yang mana meletakkan garis panduan yang jelas dan terang.

boleh ustaz dgn lebih lanjut bagaimanakah ikhtilat semasa bertunang? Jzkk

Azhar Al-Banna April 12, 2011 at 6:00 PM  

tatkala 'ikatan' telah terpatri,
maka carilah redha ilahi,
namun, saat inilah kesempatan sentiasa dicuri,
menghalalkan dosa hati yang selama ini menjadi sempadan diri,

Anonymous June 9, 2011 at 4:19 PM  

sy lebih menyokong kalo pertunangan tu diganti nikah gantung...ini kerana berapa rmai yg bertunang tp seolah2 sudah menjadi suami isteri...tp kalo nikah gantung mmg sah2 dah suami isteri..so,kalo nk kuar dating pun xpe sbb dah halal.n kalo terlanjur pun xpe,xperlu malu krn mmg sah xberdosa malah dapat pahala lg...
kalo hamil pun xmalu malah lebih berbangga sebab mendapat zuriat krn mmg mereka suami isteri yg sah...

Ilham Fiq Ahmad June 10, 2011 at 12:58 AM  

anon :

ikhtilat @ pergaulan waktu bertunang, sama sahaja dgn sewaktu belum betunang. kerana level yang mghalalkan pergaulan hanya level nikah. justeru pandangan mata tetap kena jaga seperti biasa, percakapan, perbualan dan segalanya.

cuma, kelainannya adalah perhubungan itu atas suatu dasar perjanjian, n mgkin di sana ada asas dan alasan yg mharuskan perhubungan umpamanya soal perancangan kahwin, keluarga, ekonomi dan lain2. itu pun tetap tertakluk kepada 'terma dan syarat' :)

Azhar :

enak sungguh kuih pelita,
baru dibeli di kedai mak dara,
Nabi dah suruh berjaga-jaga,
tika berdua syaitanlah yang ketiga.


anon :

setuju. langkah yg telah pun dirintis oleh kerajaan kelantan dgn gerbang zawaj. alhamdulillah.

Archive Blog