Assalamualaikum!Saya dah pindah blog.

Anda akan dibawa ke blog baru saya dalam masa 6 saat,atau anda boleh terus ke
http://myilham.com/blog
jemput datang ye^^.

27 February 2011

Mahasiswi Islam Yang Seksi

gambar hiasan



Sebenarnya tajuk ini bukan satu keutamaan untuk ditulis oleh saya pada awalnya. Ia memang ada dalam senarai untuk ditulis, tetapi bukan hari ini. Sebetulnya saya mahu menulis tentang isu Fiqh interaksi dengan non-muslim dari kacamata saya sendiri.

Tetapi tak mengapa, Allah gerakkan hati saya untuk tajuk di atas.

Jujur saya nyatakan, tajuk di atas seribu kali ganda pentingnya kepada para pemuda hari ini.

Dalam kelompok pelajar Islam yang masing2 mempelajari Islam samada secara formal mahupun tidak, amat menyedihkan apabila masih wujud begitu ramai mahasiswi Islam yang tidak tahu batas muamalat yang sepatutnya dipraktikkan oleh mereka.

Ramai menyangka, batas muamalat hanya melibatkan pergaulan atas percakapan antara seorang lelaki dan wanita semata2, atau antara syabab dan akhawat semata2. Sebenarnya , isu muamalat adalah LEBIH BESAR daripada itu.

Muamalat secara umumnya bermaksud hubungan seharian anda bersama manusia, tidak kira siapa. Ia dijaga dan dikawal oleh syariat dengan peraturan2 tersendiri, di mana segala peraturan2 tersebut terkandung sejuta hikmah yang datang dari Allah ta'ala demi maslahatnya manusia.

Allah cipta manusia, Allah bagi manual. Manusia cipta kereta, manusia buat manual. Pentingnya manual adalah supaya kereta tidak rosak dan tahan lama. Pentingnya manual kepada manusia adalah supaya manusia tidak rosak dan selamat dan akhirat sana. Dan manual manusia adalah Al-Quran serta As Sunnah.

Sabda Nabi s.a.w : " Aku tinggalkan kepada kamu dua perkara, yang mana jika kamu berpegang kepada keduanya, nescaya kamu tidak akan sesat selama2nya ; iaitu Kitab Allah ( Al-Quran ) dan Sunnah ( Hadis ) Nabi s.a.w "

Memang benar, ramai mahasiswi Islam yang sedar tentang bahayanya pergaulan antara lelaki dan wanita sekaligus mereka menjaga batas2 tersebut. Tetapi apa yang ingin saya tekankan di sini adalah tentang interaksi satu hala, dan bukannya interaksi dua hala.


Apa itu interaksi satu hala?

Saya maksudkan tentang cara anda menampilkan diri anda. Sedia maklum, fitrah lelaki lebih cenderung memandang wanita dan lebih sukar menjaga pandangan matanya berbanding wanita. Lelaki juga lebih cepat naik syahwat dengan hanya memandang, berbanding wanita. Anda boleh lihat hikmahnya dalam Al-Quran, apabila Allah mendahulukan perintah menundukkan pandangan kepada lelaki, kemudian barulah disebut wanita.

Firman Allah : " Katakanlah kepada lelaki2 yang beriman supaya mereka menahan pandangan mereka dan menjaga kehormatan mereka "

Apabila seorang wanita - khususnya mahasiswi Islam - menampilkan diri mereka dalam keadaan yang boleh menarik atau menggoda seorang mahasiswa Islam , maka berlakulah pelbagai fitnah dan kerosakan di atas muka bumi Tuhan.

Malangnya mahasiswi Islam seringkali beralasan bahawa jika mereka dipandang lelaki, maka itu adalah salah sang lelaki yang tidak tahu menjaga pandangan mata mereka.

Ini silap. Kita bukan nak bergaduh tentang siapa lihat tetapi kita hendak koreksi balik kenapa mereka lihat. Anda sebagai wanita, fitrah anda adalah dilihat. Anda ibarat bunga mekar yang dicari oleh sang kumbang. Kerana bunga itu cantik, maka ia dipandang dan kerana anda cantik, maka anda dipandang.


Ya, anda memang cantik!

Allah jadikan anda begitu bukan sia2. Allah jadikannya sebagai ujian kepada anda. Kecantikan yang diberi adalah ujian, bukan semata2 kemuliaan dan kebanggaan. Di sana Allah mahu melihat, adakah anda ingat kepada si pemberi kecantikan itu atau anda akan melupakanNya?

Buktinya, Allah sertakan dalam manualnya iaitu Al-Quran dengan pelbagai suruhan kepada wanita. Dari percakapan, pergaulan, pemakaian, semuanya dititikberatkan oleh Allah dan RasulNya.

Adakah ini bermakna Allah sedang mengongkong anda?

Analogi ; kenapa si pembuat kereta Ferrari menyediakan manual khusus untuk Ferrari dan kenapa tidak boleh digunakan manual Kancil? Dan adakah itu bermakna si pembuat kereta Ferrari sedang mengongkong penggunaan keretanya dengan tidak memberi izin supaya boleh digunakan manual Kancil?

Lagi ; adakah lampu isyarat yang anda lihat di segenap jalan merupakan kongkongan kepada semua pemandu kereta dan lori? Adakah itu dinamakan kongkongan..?

Tidak. Itu peraturan, bukan kongkongan. Peraturan jalanraya dibuat oleh orang yang mahir dengan jalanraya, dimana jika tidak diikut akan mengakibatkan kemalangan jalanraya dan membahayakan nyawa orang lain. Manual kereta juga begitu, peraturan tersebut jika tidak diikut akan menjadikan kereta rosak, terbakar dan sebagainya.

Peraturan Allah pada manusia, termasuk pada wanita juga begitu. Kalau tidak diikut, akan berlakukan kerosakan, kemusnahan dan kehancuran di muka bumi.

Jadi wajib atau tidak ikut peraturan2 tersebut? Tentu sekali jawapannya adalah : Wajib.

Salah satu larangan Allah pada wanita adalah tidak bertabarruj dalam penampilan mereka. Di dalam Al-Quran Allah melarang tabarruj seperti wanita2 jahiliah zaman dahulu. Ini termasuk dengan menonjolkan perhiasan diri, make-up yang berlebihan, berwangi2an yang berlebihan, pakaian yang terlalu menonjol, menampakkan bentuk tubuh dan sebagainya.

Kenapa mahasiswi Islam seksi?

Saya tidak tahu kalau gelaran begitu adalah lucah atau biadab. Apa yang saya tahu, ramai dari mereka yang bergelar mahasiswi Islam merasa bangga jika digelar begitu.

Contoh : seorang wanita berpakaian baju kurung, atau jubah dan bertudung labuh. Kemudian memakai coat atau jaket yang sedikit ketat, kemudian dibutang. Lalu bahagian dadanya akan kelihatan membonjol yang mana bentuk tersebut begitu ketara dan boleh dilihat oleh sesiapa sahaja.

Lalu ditegur supaya jangan berpakaian demikian, kerana ianya 'seksi' dan boleh menarik penglihatan lelaki. Tetapi teguran tersebut tidak dianggap teguran , tetapi dianggap 'pujian' dan 'kebanggaan' pula. Esoknya, jaket yang lebih ketat pula dipakai sambil dalam hati merasa bangga setiap kali perasan yang lelaki melirik ke arahnya.

Apa ini?

Sesetengah orang menamakannya sebagai gangguan seksual. Tidak hairanlah ada kempen ' hentikan gangguan seksual pada lelaki ' yang dilancarkan di sesetengah kampus di Malaysia. Di Jordan, mungkin kempen tersebut juga perlu dibuat.

Saya sering tertanya2, adakah mereka2 yang berpakaian demikian tidak tahu tentang hakikat yang saya nyatakan di atas? Adakah mereka tidak tahu apa itu gangguan seksual? Adakah mereka tidak tahu apa itu 'dari mata jatuh ke NAFSU' ? Adakah mereka tidak tahu bahawa berpakaian begitu adalah HARAM?

Tetapi sudah ditegur. Secara langsung mahupun tidak langsung, saya optimis teguran itu sampai ke telinga mereka. Cuma saya tidak yakin teguran itu sampai atau tidak ke HATI mereka.

Sebahagian dari mereka pula setiap hari berulang alik ke Kuliah Syariah dan belajar agama. Tetapi mendedahkan aurat. Tidak menutup aurat. Melazimi gangguan seksual yang jelas HARAM setiap hari. Jadi bagaimana?

Terus terang saya katakan, ramai mahasiswi Islam hari ini yang masih belum sempurna menutup aurat. Bahkan terlalu ramai yang berpakaian seksi. Seksi pada mereka, tapi SEKSA pada lelaki.

Tidakkah anda sedar bahawa anda sedang MENYEKSA saudara2 anda sendiri..?

Sabda Nabi s.a.w : " Tidak beriman seseorang daripada kamu sehingga dia mengasihi saudaranya sepertimana dia mengasihi dirinya sendiri "

Maknanya? Apa yang ada tak suka orang buat pada anda, jangan anda buat pada orang lain.

Mungkin ramai dari mereka menyangka ini isu yang remeh. Mereka merasa cukup dengan menutup 'kulit2' dan 'rambut2' mereka. Tetapi mereka jahil bahawa itu bukan bermakna mereka sudah 'menutup aurat' dengan sebenarnya.

Justeru saya ingin mengajak sekalian mahasiswi Islam supaya kembali sedar akan hakikat yang saya nyatakan di atas. Kalau betul anda rasa anda cantik, simpanlah ia untuk hadiah teristimewa kepada SUAMI anda satu masa nanti. Jika betul anda rasa anda seksi dan tubuh badan anda cantik, simpanlah ia juga kepada SUAMI anda nanti. Jika betul anda rasa anda gedik dan menarik, simpanlah ia khas untuk SUAMI anda apabila berkahwin nanti.

Sebelum keluar dari rumah, berdiri depan cermin. Dan sebelum tangan anda mencapai apa2 alat solek, bacalah dahulu doa ini : Ya Allah , sebagaimana Engkau cantikkan kejadian aku, maka Engkau tolonglah cantikkan juga AKHLAK aku.

Ingat Allah banyak2. Kemudian baru bersolek.

Sekali lagi lepas bersolek, tataplah cermin dan bacalah sekali lagi doa di atas. Dan ingatlah Allah banyak2.

Kemudian sebelum melangkah keluar dari rumah, nak pergi kelas dan sebagainya, tataplah cermin sekali lagi. Tengok pakaian anda atas bawah. Baca sekali lagi doa di atas, ingat Allah BANYAK2. Dan keluarlah.

Sebagai mahasiswi Islam, saya optimis, jika anda BENAR2 mengamalkan apa yang saya sebut di atas, anda TIDAK akan keluar rumah dengan make up tebal, atau baju yang bersinar2, atau yang menampakkan bentuk tubuh dan dada anda. Saya optimis!

Semoga tulisan dan nasihat ini dapat dibaca dengan mata hati anda..


Sekian.


P/s : Mahasiswi Islam merujuk kepada semua pelajar wanita beragama Islam, bukan 'jurusan Islam' sahaja.

20 comments:

Is February 27, 2011 at 11:09 PM  

as salam, selalu baca entri kat blog ni, sangat menarik..

mintak izin nak copy entri ini..tq

hafizquran February 28, 2011 at 4:25 AM  

wslm

terima kasih singgah:) silakan ..moga sama dapat manfaat..

-izzati-lukman- February 28, 2011 at 4:47 AM  

sebenarnya baru tahu perkara jaket ini.

terima kasih atas peringatan.

shurhabil bin hasanah February 28, 2011 at 2:42 PM  

saya un baru t'sedar ats peringatan ini . thanx kerana menyedarkan .

hafizquran February 28, 2011 at 3:40 PM  

izzati :

sama2~

shurhabil:

takpelah,kita sama2 mengingatkan..

Cahaya Mata February 28, 2011 at 9:09 PM  

subhanallah..
karangan yg begitu tulus dpd hati seorg muslimin yg prihatin buat tatapan semua muslimat..
alangkah ruginya jika stiap hari pjlnan dinaungi dosa..
ayuh muslimat!hentikan gnguan pd saudara kita...
"Ya ALLAH peliharalah kami drpd mnjadi peluru2 syaitan utk mnumpaskan kaum Adam"

Shaker™ February 28, 2011 at 9:39 PM  

saya sgggh baca.. sedap entry ini. tp klau lg keras pon sedap gak.. baru dorg sedar skit kot..

kes ganguan seksual makin berat di irbid xmustahil akan berjangkit di mutah.. sedar2 la yer..

hafizquran February 28, 2011 at 10:25 PM  

ket :

takpe ket..slow2..nanti terbabas susah..he:)

wardah March 1, 2011 at 11:11 AM  

syukran...nice post. " orang yang cerdas ialah orang yang tunduk dan beramal untuk akhiratnya manakala orang yang lemah ialah orang yang suka mengikut hawa nafsunya kepada perkara-perkara yang tercela." =)

ira March 2, 2011 at 12:55 AM  

salam...good entry 4 all muslimah outside there....
tp yg pasal jaket ni,ana rasa kalau tak pakai jaket lg nampak seksi kot..sbb ade muslimat yg ditegur muslimin bilamana muslimat ni tdk berjaket, nmpak lg seksi bila bertudung labuh tanpa jaket...tp bg muslimat, sy sarankan supaya tidak memakai jaket yg ketat,kecil dsbnya yg memperlihatkan bhgn dada anda..

hafizquran March 2, 2011 at 3:36 AM  

wardah :

exactly :)

ira :

pasal jaket tu, tengok pada orang. ada orang mmg 'patut' dan ada orang tak perlu tak mengapa. masalhnya, ada yg tak sedar 'kepatutan' tsebut..

NURUL March 4, 2011 at 2:26 AM  

jzkk akhi.

Isu jaket kurang diberi perhatian.Saya pun baru tersedar mengenai jaket.isu ni mungkin tidak luas dan ditekankan secara terus berbanding dgn pemakaian tudung.alhamdulillah selepas ni untuk program freshers camp di daerah UK akan dtg akan ditekankan mengenai jaket kepada junior2 baru.=)

hafizquran March 4, 2011 at 3:27 AM  

NURUL :

begitulah sbaiknya..:)

ucuuu March 4, 2011 at 7:34 PM  

salam....
syukran atAS perkongsian ilmu yg sgt bermakne buat diri ini...

hafizquran March 4, 2011 at 7:52 PM  

wslm

sama2..moga beroleh manfaat utk diamalkan :)

asmaq March 7, 2011 at 1:19 PM  

Assalamualaikum.terima kasih atas perkongsian jaket dan kot..izin share dengan kawan ye..

asmaq March 7, 2011 at 1:23 PM  

terima kasih berkaitan isu jaket dan kot..izin share dengan kawan2 ye..tq.

hafizquran March 7, 2011 at 7:25 PM  

asmaq :

silakan. moga ada manfaat :)

Anonymous March 9, 2011 at 12:49 PM  

Salam dari bumi Malaysia...mohon copy artikel ini...syukran...

naimah27 March 10, 2011 at 4:21 AM  

terima kasih atas nasihat2 yg diberikan..
terima kasih atas keberanian menegur kami yg tak sedar mana salah silap kami selama ni..
terima kasih kerana menerbitkan artikel ini..

Archive Blog