Assalamualaikum!Saya dah pindah blog.

Anda akan dibawa ke blog baru saya dalam masa 6 saat,atau anda boleh terus ke
http://myilham.com/blog
jemput datang ye^^.

03 November 2009

Petua hafizquran [ 2 ]

Rahsia Menghafaz Sebelum Tidur


Oleh : hafizquran


Mengikut kajian sains, otak manusia akan mengulangtayang apa yang dilihat atau dihafal sebelum matanya terlelap.

Anda pernah menghafaz sebelum tidur? Ia sebenarnya satu cara yang positif untuk anda mengingati hafalan anda. Apa yang saya maksudkan bukanlah menghafaz dalam keadaan mengantuk dan tidak fokus, kemudiannya terlelap di atas rehal. Bukan itu! Bagi saya, menghafaz dalam keadaan terlalu mengantuk tidak akan mencapai impak maksima.

Bergantung pada jadual harian anda. Contohnya, selepas isyak anda mencari modal ( tasmi' ) untuk keesokan hari, atau sebagai spare, ataupun waktu selepas isyak adalah waktu anda i'adah ( muraja'ah ). Kemudian anda berhenti rehat. Minum. Mendengar nasyid , ziarah bilik kawan dan sebagainya. Kemudian anda membuat persiapan untuk tidur ( pergi ke tandas dan sebagainya ).

Apabila anda berada di tempat tidur, cuba amalkan membaca atau mengulang hafazan anda. Samada hafalan baru, atau tasmi' untuk keesokan hari, ataupun sabqi, terpulang. Cuba baca sambil tengok mushaf. Kemudian baca sambil tutup mushaf. Kemudian ulang semula. Ulang lagi.

Ketika itu anda akan dapati hafalan anda , terutamanya tasmi' masih gagal melekat pada memori anda sepenuhnya. Masih berterabur dan belum membentuk puzzle yang complete. Tidak mengapa. Biarkan sahaja, tutup mushaf, baca doa tidur kemudian tidur.

Lihat keberkesanannya pada esok hari. Anda akan dapati hafalan anda ( semalam ) akan lebih mudah diingati dan dapat dibentuk menjadi puzzle yang sempurna di dalam memori anda.

Selamat mencuba!

0 comments:

Archive Blog