Assalamualaikum!Saya dah pindah blog.

Anda akan dibawa ke blog baru saya dalam masa 6 saat,atau anda boleh terus ke
http://myilham.com/blog
jemput datang ye^^.

21 April 2009

ST 4 : Pengurusan Masa


بسم الله الرحمن الرحيم

Oleh : hafizquran

Alhamdulillah, selepas kita membincangkan perkara-perkara asas dalam bidang tahfiz Al-Quran beberapa minggu lepas, kali ini mari kita melihat pula sedikit sebanyak tentang perkara paling penting dalam kehidupan seseorang huffaz, iaitu jadual masa.


Firman Allah :

“ Demi masa , sesungguhnya manusia itu benar-benar berada dalam kerugian”


Model Jadual Masa Seorang Penghafaz Al Quran :

5.00 a.m : Solat Tahajjud dan Solat Hajat. Kemudian hafal Tasmi’ ( cari modal ) atau I’adah.

6.00 a.m : Selepas Subuh. Masa untuk mengulang kembali kesemua hafalan baru untuk tasmi’ .
7.30 a.m : Waktu tasmi’ ( bergantung kepada kelas anda ).

9.00 a.m : Pastikan Tasmi’ selesai , masa untuk ulangtubi Sabqi.

10.30 a.m : Rehat atau kelas madah.

1.30 p.m : Selepas Zohor. Masa untuk fokus i’adah dan perdengarkan kepada guru.

5.30 p.m : Selepas Asar. Masa untuk perkukuhkan Sabqi dan I’adah ( sendiri ).

6.30 p.m : Sebelum maghrib. Masa untuk latihtubi lidah dengan hafalan baru secara baca lihat.

7.30 p.m : Selepas Maghib. Masa untuk fokus mendapatkan hafalan baru.

9.00 p.m : Selepas Isyak. Masa untuk menyambung kembali hafalan baru atau ulangtubi I’adah dan Sabqi.

11.30 p.m : Masa untuk tidur. Pastikan hafalan baru di minda anda ketika hampir melelapkan mata.

Ini adalah satu lakaran ringkas sebuah jadual wajib bagi seorang huffaz. Pelaksanaan secara dasar adalah disyorkan sedemikian, namun jadual itu boleh di ‘fleksibel’kan mengikut kesesuaian anda. Cuma, seperti saya nyatakan, pastikan jadual anda bukan hanya sistematik tetapi juga bersifat praktikal.

Apa yang pasti, saya ingin kongsikan kesesuaian waktu mengikut pengalaman dan pendapat saya.

Waktu sebelum subuh :

Sangat sesuai untuk anda mencari hafalan baru, kerana ketika itu otak dan minda anda masih dalam keadaan segar dan cerdas. Kalau malamnya sebelum tidur anda telahpun bersusah payah mengingati hafalan baru, saya pasti apabila anda bangun tidur , ‘puzzle’ tasmi’ baru itu masih melekat di ingatan anda.

Waktu selepas subuh :

Cukup dan berhenti dari mencari hafalan baru. Perbuatan atau tabiat mencari ‘modal’ dalam kelas bukanlah satu tabiat yang baik. Saya sendiri tidak pernah mengamalkannya waktu menghafaz dahulu. Pastikan waktu ini anda hanya mengulang kesemua hafalan baru yang telah anda dapat sebaik mungkin. Waktu ini segala ‘puzzle’ yang berterabur dalam minda anda perlu dicantumkan sehingga siap sekurang-kurangnya 90 %. Selepas sarapan dan masuk kembali ke kelas, ia adalah masa untuk anda perdengarkan tasmi’ tersebut.

Waktu selesai tasmi’ :

Apabila ‘berjaya’ menghantar tasmi’ dengan baik, pastikan anda tidak terus menutupnya dan bersegera mengulang i’adah. Sebaliknya ingat pesan saya, ulangtubi Sabqi anda meskipun terasa sukar dan susah. Percayalah, ia tunjang kekuatan i’adah anda masa akan datang.

Waktu selepas zohor :

Otak dan badan tidak akan berfungsi dengan baik jika anda kepenatan, justeru pastikan anda telahpun mendapatkan ‘qailulah’ yang sempurna sebelum zohor. Peruntukkan waktu selepas zohor untuk i’adah sahaja. Bukan tasmi’ dan bukan Sabqi.

Waktu selepas Asar :

Juga elok diperuntukkan untuk I’adah sahaja.

Waktu sebelum maghrib :

Pastikan sebelum maghrib anda telah membaca hafalan baru anda untuk esok, secara baca lihat. Saya syorkan anda membaca dan mengulangi ayat2 baru tersebut seminima 40 kali.

Waktu selepas Maghrib :

Semua maklum, waktu khusus hanya untuk mendapatkan hafalan baru. Bukan i’adah, bukan sabqi, jauh sekali berborak-borak atau lepak2 di cafe.

Waktu selepas Isyak :

Waktu yang panjang. Pastikan waktu ini dimanfaatkan untuk fokus i’adah ataupun Sabqi. Cuba berhenti rehat seketika daripada terus menghafaz tasmi’ baru. Peruntukkan sekurang2nya 2 jam untuk i’adah dan sabqi. Apabila selesai, anda akhiri dengan membuka kembali hafalan baru anda ( yang dihafaz selepas maghrib ) dan ulang/ baca, kemudian masuk tidur.

Jika anda praktikkan, anda akan dapati ayat2 tersebut berlegar2 diruang ingatan anda sebelum anda melelapkan mata. Meskipun keadaanya tidak tersusun dan anda sendiri bimbang samada anda ingat atau tidak, jangan difikirkan. Tidur dan dapatkan rehat sebaiknya. Apabila anda bangun keesokannya ( rujuk kembali ke atas ) anda akan dapati hafalan baru itu lebih mudah ‘melekat’ dan ‘dicantumkan’ berbanding malam tadi.

Sekadar itu perkongsian kecil dari saya. Terlalu panjang jika ingin disebutkan secara detail, justeru saya tuliskan secara umum sahaja. Mudah2an ada manfaatnya untuk dipraktikkan. Jika anda mempunyai masalah menyusun jadual seperti di atas ataupun anda mungkin berada dalam situasi berbeza, bolehlah merujuk kepada yang lebih tahu dan berpengalaman.
Wallahua'lam.

Sekian.

NOTE : UPGRADED ON 6 JUN 2011

4 comments:

ellykhadijah April 23, 2009 at 10:54 AM  

Salam..TAHNIAH. Setakat ni, ana dah jadi pengunjung setia blog ni..betul2 tertarik dgn perbhasan yg sistematik drpd penulis. Ok, Nauzubillah utk katakan "tak ingat" tapi "tak lancar" tu mumkin..sedikit sebanyak panduan yg diberikan memudahkan ana utk "memulakan" kembali langkah utk "dapatkan" quran ana balik..Syukran. Tapi?? sekadar persolan. lps subuh waktu yg terbaik juga utk cari hafalan baru ke? atau sepatutnya difokuskan utk iadah..Teruskan usaha menulis isu2 yg positif mcmni..

Laman Ilhamku April 26, 2009 at 11:44 PM  

Salam ..

maaf atas kelewatan membalas..

act, apa yang ana tulis lebih kepada apa yang ana dapat dan alami waktu di tahfiz dahulu. mungkin di Darul Quran keadaannya agak berbeza.

pun begitu, waktu selepas subuh mmang sebaiknya difokuskan untuk tasmi', untuk lancarkan dan cantumkan kesmua 'puzzle' yang berselerakan sebaik dan sekemas mungkin utk di'persembahkan' seusai sarapan nanti ( kebiasaannya )

lagi pula, kat Darul Quran waktu tasmi' ada yang macam2. tasmi petang la, tengahari la, malam la. hm, tapi bagi saya waktu pagi adlh waktu yg lebih sesuai bagi membolehkan waktu2 lain dimanfaatkan semaksima mungkin utk sabqi dan iadah.

wallahua'lam.

Anonymous December 13, 2010 at 6:50 PM  

salam

naimah27 March 10, 2011 at 4:26 AM  

terima kasih atas artikel ini, agak membantu saya mengulangkaji pelajaran...alhamdulillah..

Archive Blog